• Co s Letním stadionem?

    V úterý 19. srpna 2014 vyšel v MfD v příloze Pardubický kraj článek „Tribuna půjde dolů. Má ji nahradit parkoviště.“, nad jehož obsahem jsem se byl nucen pozastavit a zamyslet. Pardubičtí zastupitelé se začali zabývat situací okolo tzv. Letního fotbalového stadionu, který dnes již jako pouhé torzo stojí v dezolátním stavu vedle hokejové ČEZ Areny. Náměstek primátorky Jindřich Tauber (ČSSD) chce ještě do voleb stihnout zbourat východní tribunu u Tyršových sadů, na jejímž místě by podle radních mělo vyrůst „prozatímní“ parkoviště. Otázkou však zůstává, co si pod pojmem dočasného parkoviště může občan Pardubic představit? Mám velkou obavu, že se nebude jednat o pouhé provizorium, ale o trvalý plac na parkování. A opravdu chceme v centru města, pár metrů od historického jádra, další betonové prostranství, které budou okupovat automobily?

    Hlavním argumentem radních, kteří navrhují výstavbu parkoviště namísto východní tribuny, je fakt, že na Sukově třídě nebudou moci při extraligových utkáních parkovat návštěvníci hokeje, vzhledem k „dočasně“ vyhrazeným jízdním pruhům pro vozidla MHD po dobu rekonstrukce třídy Míru. Ovšem i zde je třeba domyslet, zda ony vyhrazené jízdní pruhy pro trolejbusy vzhledem k tragické dopravní situaci ve středu města, kterou zástupci magistrátu již řadu let nijak neřeší, nebudou muset zůstat na Sukovce trvale.

    Dále se přinejmenším naskýtá otázka, zda se trolejbusy na třídu Míru vůbec někdy vrátí. Sama primátorka Štěpánka Fraňková nejprve prosazovala, aby MHD na pěší zóně zůstala alespoň v jakémsi hybridním provozu, kdy by linky 2 a 13 jezdily pouze jednosměrně od Dubiny k nádraží, zatímco by pouze linka 27 jezdila obousměrně. Poté, co na staveništi vyrostly sloupy budoucího trolejového napětí, se mezi pardubickými občany objevil stále častěji vyslovovaný názor, že by raději viděli „čistou“ pěší zónu bez trolejbusů. K tomuto názoru se nakonec připojila i sama Fraňková, která ještě nedávno „zuby nehty“ hájila zachování trolejbusů. Teď tedy není vůbec jasné, zda se na třídu Míru trolejbusy vůbec vrátí. Byla vyslovena i varianta, že sloupy na pěší zóně kvůli evropským dotacím zůstanou několik let bez toho, že by mezi nimi trolejbusy jezdily. K variantě, aby se na třídu Míru MHD nevracela, se připojili také zastupitelé za sdružení Pardubáci Milan Košař a František Brendl s tím argumentem, že zatímco byly během rekonstrukce trolejbusy vyhnány na Sukovu třídu, se dopravě v centru nijak nepřitížilo. Tomu si dovolím oponovat slovy, že pánové asi ještě nejeli v dopravní špičce centrem města, neboť by zjistili, že na Sukově třídě je v pracovních dnech kolona každé ráno i odpoledne.

    Budeme-li chtít skutečně třídu Míru bez trolejbusů, potom je akutní, aby byl v dohledné době vystaven severovýchodní obchvat, protože bez něho se dopravní situace v centru města nikdy nezlepší. Do doby, než bude tento obchvat vybudován, nezbývá jiná varianta, než aby na Sukově třídě jízdní pruhy pro MHD zůstaly trvale. Odmítám však jako východisko z této prekérní situace, aby na místě letního fotbalového stadionu stála na betonovém plácku, ať už dočasně nebo trvale, auta. Jsem toho názoru, že plochu po stadionu by mělo město zrekonstruovat a vybudovat zde tréninkové plochy pro sportovce.

    Dále je třeba v rámci územního plánu města vyhledat lokalitu pro sportovní areál s fotbalovým stadionem s parametry pro ligové soutěže a nezbytným tréninkovým zázemím, neboť ten v Pardubicích leta chybí. Je jasné, že kvůli špatné dopravní dostupnosti nemůžeme mít takovýto fotbalový stánek ani u ČEZ Areny, ani v areálu Na Vinici, protože zde není možnost vybudovat přiměřené parkovací plochy pro budoucí návštěvníky, ani rozumnou přístupovou komunikaci.

    Bc.Martin Kratochvíl

    ___________________________________

    Zkrácená verze článku vyšla také v MfD 30.8.2014 | použité foto: Ultras Pardubice

Comments are closed.