• zamecek1

    TZ: Koalice pro Pardubice k záměru úpravy Národní kulturní památky „Památník Zámeček”.

    Na základě prezentace projektu pana PhDr. Vojtěcha Kyncla, Ph.D. a PhDr. Blanky Jedličkové s názvem “Rekonstrukce a modernizace Památníku Zámeček,“ který si dává za cíl zefektivnění prezentace, posílení ochrany a rozvoje kulturního a přírodního dědictví a přeměnu Národní kulturní památky „Památník Zámeček“ jsme se rozhodli projekt podpořit v celé šíři.

    Dále podporujeme v rámci tohoto projektu propojení památníku Zámeček s Larischovou vilou ve spolupráci s firmou FOXCONN, na jejichž pozemku se navržená trasa nachází. V případě dosažení dohody s firmou by tak došlo k ucelené prezentaci obou míst. Navržený projekt je koncipován jako důstojné pietní místo pro širokou veřejnost, tedy nejen pro pamětníky či odborníky, ale i pro mladší generace. Pro mládež je období protektorátu mnohdy již jen pouhým dějepisným učivem bez osobního prožitku, a proto vítáme navržené možnosti stálého průvodce památníku, zajímavou interaktivitu, a zejména vyvážené pojetí celého projektu. Vzniklo by tak místo, které by sloužilo moderní muzejní pedagogice, jež by mohli studenti a žáci v rámci výuky se svými učiteli navštěvovat a rozšířit tak možnost výuky i o zážitkové vzdělávání.

    Za Koalici Pro Pardubice

    Ing. František Weisbauer předseda zastupitelského klubu Koalice pro Pardubice
    doc. Mgr. Petr Grulich, Ph.D.
    , historik, Katedra pomocných věd historických a archivnictví Filozofické fakulty Univerzity Hradec Králové, člen Komise pro výchovu a vzdělávání rady města Pardubic.
    Adolf Vondrka
    spoluautor knihy „Ležáky a odboj ve východních Čechách“, spolupořadatel vzpomínkové akce „Libuše volá Londýn 2017″
    Bc. Pavlína Parchanská
    překladatelka/tlumočnice, studentka navazujícího studia oboru kulturní dějiny


    K problematice se vyjadřujeme takto:

    František Weisbauer – V další fázi projektu budu podporovat to, aby se při modernizaci areálu myslelo i na zázemí pro návštěvníky a účastníky pietních akcí. Např. stávající možnosti pro převlečení muzikantů, občerstvení, zdravotnické služby a parkování jsou přímo tragické.  

    Petr GrulichDnešní trend v prezentaci historie veřejnosti již nespočívá ve vitrínách plných historických artefaktů, jak jsme byli zvyklí z muzejních expozic minulých desetiletí. Moderní doba umožňuje, že historické informace a dobové reálie jsou stále ve větší míře a kvalitněji snadno dostupné na internetu. Moderní muzejní expozice proto naopak směřují k tomu, aby návštěvníkovi prezentovaly ve větší míře spíše atmosféru doby. Aby jej nechali prožít tak trochu na vlastní kůži např. právě hrůzy heydrichiády a motivovali jej tak k jeho vlastnímu dalšímu zájmu o tuto tématiku. Pro vzdělávání mládeže a formování historického povědomí široké veřejnosti je toto pojetí velmi přínosné a efektivní. Projekt dr. Kyncla se mi líbí právě z hlediska jeho celkově vyvážené koncepce.

    Adolf Vondrka – Hlavní autor projektu PhDr. Vojtěch Kyncl je vědeckým pracovníkem Historického ústavu Akademie věd ČR a autorem řady publikací a odborných článků na téma odboj a persekuce obyvatelstva v době protektorátu. Jde o velmi nadaného a schopného historika, jehož odborná erudice, badatelský záběr a zejména jeho zkušenosti s prezentací tématiky heydrichiády, protifašistického odboje a okupace jako takové vůči veřejnosti jsou zárukou kvality projektu revitalizace Zámečku. Pokud by se tento projekt podařilo uskutečnit, Pardubice by tak získaly svým významem nadregionální pietní, výstavní a edukativní prostor, který by měl mimořádnou hodnotu pro školy, návštěvníky a širokou veřejnost z celé České republiky.

    Pavlína Parchanská – V rámci připravovaného výukového zázemí pro školy je třeba myslet i na diferenciaci cílových skupin. Proto je nutné přizpůsobit podávané informace žákům I. a II. stupně základních škol a zároveň se musí odlišně přistupovat k žákům středních škol a gymnázií.

    STÁHNOUT
    ve formátu PDF

    úvodní obrázek převzat z www.zamecek-pardubice.cz

    Díky za sdíleníFlattr the authorTweet about this on TwitterShare on FacebookShare on TumblrPin on PinterestShare on Google+Email this to someone